Med jämna mellanrum får jag mail eller meddelanden på LinkedIn. Ambitiösa säljförsök. Men från människor som gör ungefär samma sak som jag själv redan gör. Hur är det möjligt?
Vi har fått goda möjligheter att kostnadseffektivt nå potentiella kunder. Men om vi inte lägger lite tid på research riskerar vi att framstå som lätt inkompetenta, tänker jag. Det är inte jättedyrt eller tidsödande att googla mina mottagare. Om jag inte gör det riskerar jag istället att bli som spammarna, de där som bara ägnar sig åt massutskick för mer eller mindre bedrägliga erbjudanden.
Lite inte blint på algoritmen. Var inte dumsnål. Visa respekt för dina mottagare. Lägg lite tid på att läsa på om dem. Det kan möjligen leda till en mindre imponerande lista med kontakter, men kanske en betydligt högre träffsäkerhet. Kvalitet slår kvantitet alla dagar i veckan. Och du växer som människa när du slutar störa människor i onödan. Tillsammans kanske vi kan bidra till lite mindre brus, så att vi slipper värja oss hela tiden?
Kommunikation handlar aldrig om att skrika högst. Grundläggande är att lyssna mest.